Friday, May 22, 2009

SUKATAN PEPERIKSAAN PTK DG44 KOKURIKULUM KOKU

SUKATAN PEPERIKSAAN PENILAIAN TAHAP KECEKAPAN
KERTAS 703/10 : BAHAGIAN II (KOMPETENSI KHUSUS/FUNGSI)
FUNGSI PENGURUSAN KOKURIKULUM DG44 TK-3

1. Pengaplikasian Pengetahuan dan Kemahiran Dalam Mengurus serta Memimpin Pelaksanaan Kokurikulum Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
1.1 Mengembangkan potensi individu
1.2 Usaha berterusan membangunkan manusia secara bersepadu, seimbang, dan
menyeluruh melalui program dan aktiviti kokurikulum
1.3 Pembangunan manusia yang memberi tumpuan kepada pembentukan sahsiah

2. Pengaplikasian Pengetahuan dan Kemahiran Dalam Membimbing Serta Mentadbir Pelaksanaan Kegiatan Kokurikulum
2.1 Definisi
2.2 Konsep
2.3 Prinsip
2.4 Objektif
2.5 Strategi
2.6 Struktur organisasi dan pentadbiran kokurikulum di sekolah

3. Pengaplikasian Pengetahuan dan Kemahiran Dalam Mengurus serta Memimpin Pelaksanaan Kegiatan Kokurikulum Berdasarkan Akta dan Surat Pekeliling Ikhtisas
3.1 Peraturan dalam Ordinan Pelajaran 1956 (Kursus-kursus Pengajian sekolah)
3.1.1 Peruntukan masa kegiatan kokurikulum
3.2 Peraturan dalam Ordinan Pelajaran 1957 (Lawatan Sekolah)
3.2.1 Panduan dan peraturan menjalankan kegiatan lawatan
3.3 Peraturan-peraturan dalam Akta Pendidikan 1996 (Kurikulum Kebangsaan Sekolah)
3.3.1 Kokurikulum sebagai pelengkap pengajaran dan pembelajaran
3.4 Peraturan-peraturan dalam Akta Pendidikan 1996 (Persatuan Sekolah)
3.4.1 Jenis persatuan dan syarat penubuhan
3.5 Surat-surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai panduan mengurus kegiatan Kokurikulum di sekolah

4. Pengaplikasian Pengetahuan dan Kemahiran Dalam Mengurus serta Memimpin Aktiviti Persatuan/Kelab dan Pasukan Unit Beruniform
4.1 Penubuhan persatuan/kelab dan pasukan beruniform
4.2 Perlembagaan dan peraturan
4.3 Struktur organisasi dan bidang tugas ahli jawatankuasa
4.4 Pengurusan kewangan
4.5 Pengurusan stor, stok, dan daftar inventori
4.6 Mesyuarat dan perjumpaan
4.7 Takwim
4.8 Kertas kerja
4.9 Jadual Tindakan dan Senarai Semak
4.10 Surat pengurusan
4.11 Keselamatan dan kebajikan murid
4.12 Laporan dan penilaian
4.13 Pengurusan majlis rasmi

5. Pengaplikasian Pengetahuan Dan Kemahiran Dalam Pengurusan Kewangan Sekolah Berdasarkan Buku Panduan dan Tatacara Pengurusan Kewangan Sekolah

6. Pengaplikasian Pengetahuan dan Kemahiran Dalam Mengurus dan Memimpin Aktiviti Pendidikan Luar
6.1 Pengurusan aktiviti murid
6.2 Kebajikan dan keselamatan
6.3 Peranan Pusat Kokurikulum

7. Pengaplikasian Pengetahuan dan Kemahiran Dalam Mengurus dan Memimpin Pelaksanaan Aktiviti
7.1 Pelbagai aktiviti seperti mesyuarat, seminar, bengkel, kursus, dan taklimat
7.2 Aktiviti berisiko tinggi mengikut tatacara/prosedur
7.3 Pembangun staf
7.4 Hubungan dengan agensi luar

8. Pengaplikasian Nilai dan Sikap dalam Melaksanakan Urusan Kokurikulum
8.1 Ketelitian menjalankan tugas
8.2 Akauntabiliti dan integriti dalam menjalankan tugas
8.3 Penerapan nilai-nilai murni
8.4 Menggalakkan perpaduan/integrasi dalam pelaksanaan aktiviti-aktiviti
kokurikulum
8.5 Mengutamakan keselamatan dan kebajikan murid
8.6 Kesetiaan dan kepatuhan kepada organisasi diutamakan

SENARAI RUJUKAN
1. Akta Pendidikan 1996 (Akta 550)
2. Warta Kerajaan Jil.42; No.11 – Peraturan-peraturan Pendidikan (Persatuan Sekolah) 1998
3. Kementerian Pelajaran Malaysia (1979) Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran
4. Federation of Malaya: The Education Ordinance 1957 – The Schools (Tours) Regulations, 1957
5. Warta Kerajaan Jil.11; Bil. 27 – Peraturan-peraturan (Kursus-kursus Pengajian) Sekolah 1956 6. Laporan Razak – 1956
7. Perintah-perintah Am dan Arahan Pentadbiran (2001). International Law Book Service,
Kuala Lumpur
8. Kementerian Pelajaran Malaysia (2001). Pengurusan Pendidikan Luar Pusat Kokurikulum
9. Kementerian Pelajaran Malaysia (2001). Pengurusan Pusat Kokurikulum
10. Kementerian Pelajaran Malaysia – Edisi Ketiga (2000) Tatacara Pengurusan Kewangan dan Perakaunan Sekolah
11. Kementerian Pelajaran Malaysia (1989) Buku Panduan Pengurusan Gerak Kerja Kokurikulum di Sekolah Menengah
12. Ismail Zam Zam (1993) Organisasi dan Kepimpinan Untuk Persatuan dan Kelab Sekolah, Fajar Bakti
13. Mokhtar b. Mohd Toha (1993) Protokol dan Etiket. Institut Tadbiran Awam Negara, Kuala Lumpur
14. Ramlan Abdul Wahab (2004). Panduan Pengurusan Kokurikulum di Sekolah, Banter Sdn. Bhd. Kuala Lumpur
15. Surat-Surat Pekeliling Ikhtisas – Kementerian Pendidikan Malaysia
15.1 SPI Bil. 4/1983 : Iklan/Tajaan dalam Majalah Sekolah
15.2 SPI Bil. 7/1983 : Garis Panduan Mengenai Pungutan Derma melibatkan Murid-murid Sekolah
15.3 SPI Bil. 3/1984 : Garis Panduan Mengenai Aktiviti-aktiviti Kebudayaan di Sekolah
15.4 SPI Bil. 1/1985 : Penubuhan Jawatankuasa Bimbingan Pelajar Sekolah (JBPS)
15.5 SPI Bil. 4/1985 : Sekolah sebagai Institusi Masyarakat
15.6 SPI Bil. 2/1986 : Rekod Kedatangan dan Laporan Gerak Kerja Kokurikulum Pelajar
15.7 SPI Bil. 1/1988 : Panduan Penubuhan dan Pengurusan Kelab Reka cipta Sekolah
15.8 SPI Bil. 8/1988 : Keselamatan Diri Pelajar di Sekolah
15.9 SPI Bil.10/1989 : Atur cara Majlis Rasmi Sekolah
15.10 SPI. Bil. 1/1991 : Penceramah Jemputan Untuk Majlis dan Aktiviti Agama Islam di Sekolah
15.11 SPI. Bil. 3/1991 : Mengundang Orang-orang Kenamaan ke Upacara Sekolah/ Institusi Pendidikan
15.12 SPI. Bil. 7/1991 : Penggunaan Kemudahan Sekolah Oleh Pertubuhan dan Persatuan Belia
15.13 SPI. Bil. 9/1991 : Permohonan Mengundang Orang-orang Kenamaan ke Upacara Sekolah/Institusi Pendidikan
15.14 SPI. Bil. 1/1995 : Keselamatan Diri Pelajar Semasa Pengajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan serta Kegiatan Kokurikulum dan Sukan di Kawasan Luar Sekolah
15.15 SPI. Bil. 3/1995 : Pelaksanaan Skim Takaful Kemalangan Diri Berkelompok bagi Semua Pelajar Sekolah Kerajaan dan Bukan Kerajaan
15.16 SPI. Bil. 4/1995 : Pelaksanaan Kadet Remaja Sekolah (KRS)
15.17 SPI. Bil.24/1998 : Penglibatan Guru dan Murid dalam Aktiviti Pasukan Pakaian Seragam Anjuran Agensi Kerajaan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan
15.18 SPI. Bil. 7/1999 : Penubuhan Kelab Pencegahan Jenayah di Sekolah
15.19 SPI. Bil. 9/2000 : Panduan Keselamatan Diri Pelajar Semasa Pengajaran Pendidikan Jasmani serta Kegiatan Kokurikulum dan Sukan di dalam dan di Luar Kawasan Sekolah
15.20 SPI. Bil.12/2000 : Lawatan Pendidikan Murid di Hari Persekolahan
15.21 SPI. Bil.14/2000 : Sambutan Hari Kebangsaan Peringkat Sekolah
15.22 SPI. Bil.20/2000 : Panduan Penubuhan Persatuan Agama Bukan Islam di Sekolah-sekolah
15.23 SPI. Bil. 9/2004 : Panduan Penglibatan Murid-murid Sekolah dalam Program atau Aktiviti Anjuran Agensi-agensi Selain daripada Agensi di Bawah Kementerian Pelajaran
Malaysia

No comments:

Post a Comment